سه پیشنهاد

1.گفتگوی مستدل، مودبانه و ابراز آرای گوناگون
یکی از مسایلی که برای همه از جمله ایرانیان جالب است اطلاع از اندیشه ها، آراو عقاید افراد معمولی نظیر خودشان است به همین دلیل است که برنامه های گفتگو(تاک شو) ها تا این حد محبوبیت دارند. سایتی که در آن دربارۀرویدادهاو مسایل روز گفتگو می شود بسیار جالب تر است و معمولا» پس از مدتی دنبال کردن، فرد راغب می شود خود نیز به آن سایت بپیوندد تا در گفتگوها شرکت داشته باشد. روشن است در صورتی که گفتگو جالب و دنبال کردنی است که (الف)کاربران سایت عقاید گوناگونی داشته و از طیف های متفاوت فکری باشند(ب) در مورد مسایل گوناگون به بحث بپردازند.(ج) این بحث ها مستدل، منطقی و توام با حفظ احترام متقابل باشد. سایتی که برای کاربرانش چت روم دارد بیشتر فضایی خصوصی و دست نیافتنی را القا می کند و جالب نیست. علاوه بر آن، چه کسی می خواهد درسایتی عضو شود که در آن کاربران بدلیل تفاوت گرایش فکری، یکدیگر با به باد دشنام و ناسزا می گیرند و دیدگاه های تنش زا و دهن صاف کن! برای یکدیگر می گذارند تا در بحث پیروز شوند مگر در طول روز کم ناسزا می شنود و بابت عقاید و نظراتش تحقیر می شود.آنچه که ایرانیان کمبودش را بخوبی حس می کنند فضای ازاد برای ابراز وجود واقعی خود است که اگر یک فضای مجازی بتواند بدون کانالیزه شدن در یک گرایش فکری و با مدیریت بی طرف، این امکان را فراهم آورد هم به پرورش یک منش دمکراتیک بین بخشی از ایرانیان که گفتگوی آزاد را بدون سانسور تجربه می کنند کمک کرده هم امکان شناخت نظرات بخشی از ایرانیان داخل ایران را به بخشی از ایرانیان خارج از کشور می دهد تا این هر دو از تحریبات یکدیگر بیاموزند.
2. مشارکت فعال بیشتر اعضای آنلاین
یکی دیگر از مسایلی که جامعه ایران به آن متبلاست بی تفاوتی، بی اعتنایی به رویدادهایی است که پیش چشم همگان رخ می دهد ولی بنا به تجربۀ تلخ پیشین همه سعی میکنند بدون اظهارنظر یا دخالت از کنار آن بگذرند. درست است که در جامعه ای که ناامنی حرف اول را می زنداین رفتار درستی برای حفظ بقاست! ولی عضو یک سایت مجازی گفتگو چطور می تواند در برابر بیراهه رفتن بحث و تبادل دشنام بین دو کاربر بی تفاوت بماند . بهتر نیست هر کدام از ما بعنوان عضوی یا بخشی از وجدان عمومی وارد معرکه شویم و نظرمان را بگوییم و سعی کنیم بحث به مسیر اصلی بازگردد و با مطرح کردن نکاتی که سبب این تنش شده، علاوه بر حل یک مساله فوری، از بروز مجدد آن در آینده پیشگیری کنیم.
3. پاسخ مناسب به گفتار/رفتار ناپسند از نظر جامعه مجازی
همۀ ما از کوره در می رویم و در مقطعی بر اساس احساسات مطالبی می نویسیم(بطور مجازی می گوییم) که یک لحظه بعد پشیمان می شویم و البته هستند کسانی که بنا به عادت بهترین راه را برای جبران ناکامی در استدلال ناسزاگویی می دانند. واکنش مناسب برای این هر دو یکی نیست. آتش خشم گروه اول با یک اخطار از سایر کاربران یا از سوی مدیریت فرو می نشیند ولی روشن است کسانی که بطور دوره ای، با درشت گویی بحث ها را به بیراهه کشانده و فورا» زبان به دشنام می گشایند پس از یک یا دو بار اخطار، اگر با کسر امتیاز یا بستن موقت حساب برای مدت متناسب با رفتارشان از سوی مدیریت مواجه شوند به ناگزیر در درازمدت گفتار و رفتار خود را اصلاح می کنند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s