نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه حکومت های وابسته

نوشته: مهندس
نت
در مبحث نت یعنی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، یکی از مسایل اساسی تعویض قطعات رده A پیش از از خرابی/شکست (Failure)آنهاست. اما قطعات رده ی A کدام ها هستند؟ قطعاتی که خرابی یا شکست آنها منجر به وضعیت بحرانی می شود.
در کل، اگر خرابی/شکست ها را در پنج دسته تقسیم بندی کنیم:
الف) بحرانی(critical):زمانی که خرابی بخشی از دستگاه یا تجهیزات منجر به خسارت جانی یا مالی گسترده شود. مثل از کار افتادن موتور هواپیما که جان مسافران را به خطر می اندازد یا انفجار برچ پالایشگاه…یا اتصالی در یک وسیله برقی خانگی مثل جارو برقی که احتمال برق گرفتگی داشته باشد.
ب) مهم/اصلی(major): زمانی که خرابی بخشی از دستگاه یا تجهیزات منجر به خسارت مالی قابل ملاحظه ای شود و یا خرابی در کارکرد اصلی محصول سبب از دست رفتن اعتماد مشتری و بازار شود. مثل از کار افتادن سیستم سرمایشی سردخانه …یا از کار افتادن سیستم مکش جارو برقی.
پ) غیرمهم(minor):زمانی که خرابی بخشی از دستگاه منجر به خسارت مالی شود و یا خرابی در کارکردهای جانبی محصول سبب نارضایتی مشتری شود مثل سرو صدای نامتعارف جارو برقی.
ت)ظاهری (apperance):زمانی که کارکرد اصلی /جانبی دستگاه یا تجهیزات درست ولی ظاهر محصول خدشه دار باشد مثل خراشیدگی روی بدنه جارو برقی.
سایر مواردی که در این چهار دسته نگنجند تحت عنوان ملاحظاتی که برای بهتر شدن کار محصول باید مورد توجه قرار گیرد دسته بندی می گردد.

از آنجا که دیکتاتورها و نهاد های حکومتی تحت فرمان آنها در خدمت منافع قدرت های بزرگ قرار دارند (بخوانید کشورهای بزرگ و یا سازمان قدرت متشکل از رهبران شرکت های چند ملیتی)و در واقع ابزار کنترلی این قدرت ها در کشورهای عقب مانده هستند لازم است سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ای برای تضمین کیفیت و تداوم خدمات آنها اعمال شود. این کشورها عموما» کشورهایی صاحب منابع معدنی(نفت،الماس،…) و یا مواد خام (کشاورزی، منابع طبیعی،…) هستند که شرکت های چندملیتی خود را بیشتر از مردم آنها برای بهره برداری از آنها حق دارند!
لذا ضمن نظارت دائم بر کارکرد آنها که خود مستلزم انجام آزمون های ادواری مختلف است، چهار عمل اصلی تعمیرات هم انجام می شود:
1) بازدید و سرویس ادواری که مطابق دستورالعمل روزانه توسط خود اپراتور دستگاه(دیکتاتور) با کمک و پشتیبانی پرسنل واحد نت (بخوانید نظارت دائم نهادهای امنیتی نه برای تامین امنیت شهروندان بلکه فقط پایش فعالیت های اجتماعی و سیاسی برای حفظ امنیت حکومت و آزادی عمل شرکت های چند ملیتی)؛
2) روان کاری(روغن کاری) و کالیبراسیون ادواری که مطابق برنامه توسط پرسنل واحد نت (و در مورد کالیبراسیون احتمالا»واحد کیفیت) انجام می شود(برای روان کاری لازم است ابتدا گیرها و اصطکاک ها(آدم های گیر، سمج و …) برطرف شود و بعد با روغن زدن نقطه مورد نظر، دستگاه روان تر کار کند تا مجموعه های حرکتی ساییده یا فرسوده نشوندو کالیبراسیون هم برای تنظیم مجدد سنجه های اندازه گیری(gauges)است که باید مطابق استاندارد عمل کنند. سنجه های اجتماعی همان رسانه ها هستند که هر چند مدت باید گردگیری شدهوتنظیم شوند تا اندازه های درست را نشان دهند.
3) تعمیر که می تواند اضطراری و یا پیشگیرانه باشد. تعمیر اضطراری می تواند سرکوب ناآرامی/نارضایتی در یک حوزه جغرافیایی و یااجتماعی باشد. تعمیر پیشگیرانه هم می تواند با پیش بینی بروز رویدادی با استفاده از داده های پیشین(تجربه)، قطعاتی را حذف و قطعاتی دیگر را جایگزین کرد مثل حذف یک سری کاندیدا یا منتخب و جایگزینی آنها با مجموعه ای دلخواه!
4) تعویض اضطراری و یا پیشگیرانه. تعویض قطعه اصلی (رده ی A : شاه، مبارک،… ) در زمان بروز ناآرامی گسترده در یک کشور با استفاده از ابزارهای کنترلی نظیر ارتش، پلیس و نیز ابزارهای پایشی نظیر رسانه هاو سیاستمداران در آب نمک نگاه داشته شده برای روز مبادا به گونه ای که دستگاه کمترین خسارت را ببیند و کمترین تغییرات در نیروهای سرکوب،کنترل و پایش ایجاد شود.
پس خیزش مردمی در ایران 57 و یا بهار عربی اخیر چه خودجوش و چه پیش ساخته باشند تا زمانی که بر سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه این دستگاه های حکومتی بویژه مهم ترین ابزارهای آنها نظیر ارتش، پلیس، سازمان ها و نهادهای امنیتی و کنترلی، رسانه ها و سیاستمداران صاحب نفوذ و شناخته شده (چه در داخل و چه در خارج) غلبه نکنیم همیشه و در هر زمانی و با هر وضعیتی، خودمان هم در همین دستگاه همراه با سایر قطعات درمسیر کارکرد اصلی آن می چرخیم، بالا و پایین می رویم یا حتی در حال سکون ساییده و فرسوده می شویم…حتی اگر بتوانیم دستگاه را برای مدت کوتاهی از کار بیاندازیم، از ما بهتران در مدتی کوتاه دوباره دستگاه را به همان صورت قبلی (حالا با نامی جدید) راه اندازی می کنند و یا با تغییرات ناچیزی دستگاه را بهسازی می کنند تا دوباره همان فراورده ی پیشین را تولید کنند.

چاره چیست؟
1. شناخت کامل دستگاه و قطعات اصلی
2. اعمال تغییرات تدریجی به بکارگیری ابزارهای کنترلی و پایشی که منجر به تغییر تدریجی در فراورده نهایی دستگاه شود.
3. آمادگی تدریجی برای اپراتوری /نت/ کنترل کیفیت دستگاه تغییر یافته(نهادسازی)
4. خاموش کردن نهایی دستگاه در زمان مناسب و به راه اندازی سریع آن در جهت مخالف.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s