انقلاب سفید: جایگزینی روحانیان بجای زمین داران

برگه دکتر محمد مصدق رهبر ملی ایرانیان فیسبوک
10945014_1606408009575517_2616162964682741825_n
هنگامی که شاه دست به دامن زمینداران پیشین می شود. منوچهر فرمانفرمائیان؛ غم انگیزترین صحنه های عمرم را دیدم.
—————————————–
کسی از دفتر شاه تلفن زد و ما را به شرفیابی به حضور شاه در کاخ سعدآباد دعوت کرد. (روزهای پایانی مهر ۵۷). این شرفیابی یکی از غم انگیز ترین صحنه هایی بود که در عمرم شاهد بودم. در خلال چند روز گذشته، شاه مالکان بزرگ قدیمی را که زمانی وسعت املاکشان بیشتر ایران را در بر می گرفت، به حضور پذیرفته بود. واضح بود که خبرها خوب نیست. شاه خسته و درهم شکسته به نظر می آمد. خیلی آرام حرف می زد. در آغاز فکر می کردم پیشنهاد خواهد که کمیته ای برای همکاری با دولت تشکیل دهیم. اما او در عوض گفت:«من به کمک شما احتیاج دارم، لازم است شما به روستاهای قدیمی خودتان برگردید و مردم به نفع کشورمان دوباره دور خود جمع کنید. آنها به شما احترام می گذارند. آنها به حرف شما گوش خواهند کرد. لازم است که شما به عنوان نماینده من عمل کنید.»
ما با قیافه های محنت زده به او نگاه کردیم. در آغاز نمی توانستم چیزی بگویم. اما سرانجام لب به سخن گشودم و گفتم:«ما بیش از پانزده سال است که از روستاهایمان دور بوده ایم. از زمان انقلاب شاه و مردم اعلی حضرت، من آنجا را ترک کرده ام و دیگر هیچ نقشی در آنجا ندارم.»
حسین [دولتشاهی] که زمین هایش در شمال بود، گفت:« مردم آن روستاها دیگر ما را نمی شناسند. روستاها تغییر کرده اند. بسیاری از روستاییان دهکده هایشان را ترک کرده و به شهر آمده اند. ما دیگر با آنها هیچ ارتباطی نداریم.» و من افزودم: «در آنجا ها اکنون وعاظ مذهبی هستند که صاحب نفوذند و ما را تحقیر می کنند.»
شاه سرش را تکان داد و نگاهش را به دور دست ها دوخت. سایر زمینداران هم همین را به او گفته بودند. ما سرافکنده در سکوت آنجا را ترک کردیم. این آخرین باری بود که او را دیدیم. اصلاحات ارضی شاه و برنامه گسترده صنعتی کردن که ایالات متحده و.. به او تحمیل کرده بودند، رژیم او را در لبه پرتگاه قرار داده بود. پس از اصلاحات ارضی، روحانیون بدون ان که دولت متوجه باشد، جای خالی ما را پر کردند.
خون و نفت- منوچهر فرمانفرمائیان و رکسان فرمانفرمائیان- ص ۵۱۲-۵۱۳

پاسخی بگذارید

