هشدار!

10959814_10206415245487082_6822204041169168668_n
در اواسط شهریور پارسال بمدت چهار و ماه و نیم در یک شبکه اجتماعی ایرانی معروف و با سابقه عضو شدم و فعالیتی کمابیش روزانه داشتم. از رایانه ی شخصی پس از اتصال به Hotspot sheild، سایفون سه را فعال می کردم و بعد وارد این شبکه می شدم و بغیر از خودم کسی دیگر به این رایانه دسترسی نداشت. از همین رایانه با استفاده از آخرین ویرایش تور در فیسبوک و توییتر با هویت واقعی فعالیت داشتم. هر روز با باز کردن چندین پنجره همزمان در این شبکه های اجتماعی آنلاین بودم و کم کم یاد گرفتم رای دادن به کاربران تازه وارد و یا باز کردن برخی پست ها درست نیست. با تمام احتیاطی که بکار بردم روزی متوجه غیرعادی بودن وضعیت و طولانی شدن واکنش به کلیک هایم در شبکه ی ایرانی شدم، با ورود به صفحه ی شخصی متوجه شدم که ظاهرا به پست هایی غریب از کاربری جدید و ناشناخته رای داده ام … بلافاصله رمز عبور را تغییر دادم و پیام تغییر موفقیت آمیز رمز را دریافت کردم.از شبکه خارج شدم و ابتدا Hotspot sheild و بعد سایفون سه را دوباره راه اندازی کردم .سپس با واردکردن رمز عبور جدید سعی کردم دوباره وارد شوم که مدت زیادی طول کشید. دوباره Hotspot sheild و بعد سایفون سه را فعال کردم. باز سعی کردم که با رمز جدید وارد شوم که ممکن نشد. درخواست ارسال رمز جدید به ایمیلی کردم که پیش از این در شبکه اجتماعی ایرانی ثبت کرده بودم وبعد سعی کردم وارد ایمیلم شوم که متوجه شدم ایمیل(یاهو) هک شده. با استفاده از ایمیل پشتیبان دوباره ایمیل ثبت شده را فعال کردم و به پشتیبانی آن گزارش هک فرستادم. ایمیل پشتیبان همان ایمیل معرف شده برای توییتر بود و با استفاده از آن حساب جدیدی در آن شبکه باز کردم و در زیر پست هایی که به آنها رای نداده ولی رای ازحساب مرا داشت و همگی مرتبط با یک کاربرجدید بود به مدیریت/پشتیبانی اعلام کردم که به این لینکها رای نداده ام و …. که هیچ واکنشی بجز یکی دو کاربر برای راهنمایی من جهت فعالسازی مجدد حسابم نداشت. من هم دیگر پیگیر نشدم. به گمانم مهم ترین ویژگی یک شبکه ی اجتماعی در شرایط فعلی باید حفظ امنیت و محافظت از هویت کاربرانش باشد و برای این مهم، باید در برابر گزارش هر کاربر واکنشی بهنگام داشته باشد ولو موضوع فقط سوء تفاهمی از سوی آن کاربر بدلیل ناآشنایی یا کم سوادی… باشد.
روز بعد به توییتر خودم دسترسی نداشتم و ایمیل ثبت شده در شبکه ایرانی و ایمیل معرفی شده برای توییتر نیز با رمز عبور جدید و قدیم فعال نمی شد! بعد از آن فعالیت در آن شبکه اجتماعی و توییتر را ادامه ندادم.

آماده پذیرایی ازمهمانان ناخوانده شدم که البته با توجه به پیشرفت بیماریم، … و مهمتر از همه حضور تمامی اعضای خانواده ام در خارج از کشور نگرانی چندانی ایجاد نکرد!
الان دو ماه است که در انتظارم، در این مدت کامپیوتر را فرمت و سیستم عامل را مجدد نصب کردم و تمامی حافظه های رایانه ولپ تاپ و تبلت و اکسترنال را پاکسازی کردم. بد نبود. یک خانه تکانی آخرسال.
ولی در این مدت فعالیتم در وبلاگم یا فیسبوک کمتر که نشد شاید بیشتر هم بود (وقتی فکر می کنی ممکن است هر روز ، روز آخر این بازی ها باشد خوب بیشتر فعالیت می کنی). تعداد پیام های تهدید آمیز بیشتر نشد همان همیشگی ها و البته فعال تر از همه ممد از افغانستان که مدام می نویسد بدلیل نوشته های خداناباوری در این وبلاگ مرا لت و کوب خواهدکرد! که من هم طبق قانون سوم نیوتن ناچار شدم برایش نوشته های دلخواه خودش را بیشتر بازنویسی یا حتی ترجمه کنم، شاید برادران هم سر غیرت آمده زودتر مرا از این بلاتکلیفی در آورند!
هنوز منتظرم ولی خبری نیست. هنوز هم متوجه نشدم چطور حسابم در آن شبکه یا ایمیل یاهو هک شده و چه کسی یا کسانی چنین کرده اند. چون ایمیل فقط برای تماس با آن شبکه ها (ایرانی و توییتر) بود هیچ تهدیدی متوجه هیچ یک از دوستان یا آشنایان نبود ولی واقعا متحیر مانده ام موضوع چه بود. البته گویا این مساله فقط برای من پیش آمد، فقط برای خودم مهم بود و فقط خودم باید دنبال علتش باشم.
فقط نوشتم تا شما دوست گرامی هم از این مساله مطلع شوید!

پاسخی بگذارید

