جنگ همگانی، جنگ محرمانه

بمناسبت بیست و هفتمین سالگرد یورش تروریستی ۳/۷* و کشتار ۲۹۰ سرنشین پرواز ۶۵۵-هما
برگه Persian Gulf فیسبوک
11707601_10153939401131111_5726081001504611492_n

بیست و هفت سال پیش در چنین روزی (۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ برابر با ۳ ژوئیه ۱۹۸۸)، در یک یورش تروریستی توسط ناو آمریکایی وینسنس، پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ملی ایران‌ (هُما) سرنگون و موجب کشته شدن ۲۹۰ سرنشین که ۶۶ سرنشین آن کودک بودند شد.

پرواز ۶۵۵ هما با ۲۷ دقیقه تاخیر در ساعت ۱۰:۱۷ بامداد روز ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، بندر عباس را به بسوی دبی ترک نمود، که پس از ۲۸ دقیقه پرواز، در آسمان ایران و برروی آبهای نیلگون خلیج فارس در تنگه هرمز با پرتاپ دو موشک SM-2ER از ناو ‹یو.اس‌.اس وینسنس› ِ نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا آنرا سرنگون شد. این دو موشک هواپیمای ایرباس هما را از میان به دو پاره ساخته و متلاشی کرده بود، که بخاطر همین مساله، هیچ شانسی برای زنده ماندن هیچکدام از سرنشینان باقی نگذاشت.

در بین کشته شدگان، ۳۶ تن غیر-ایرانی نیز بودند که دولت آمریکا به بازماندگان هرکدام از آنان، پنج برابر هر ایرانی خسارت پرداخت کرد!

انگیزه یورش (پیش از افشاگری سال ۱۹۹۲)
دولت آمریکا بی درنگ پس از سرنگون ساختن هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو وینسنز اعلام نموده که ایرباس ایران گونه ای مشکوک(!) در حال شیرجه بسوی ناو وینسنس بوده است – و پنتاگون با پافشاری و حساسیت ویژه ای اعلام نمود ناو آمریکایی در زمان یورش به ایرباس ایران در آب های بین اللملی بسر می برده است![1]

ولی فردای آن روز، دولت آمریکا بدون آنکه اشاره ای به تجاوز ناوشان به آبهای ایران کند، رسما اعلام نمود، ناو وینسنس، ایرباس را با شکاری-جنگنده اف-۱۴ اشتباه گرفته و خطای انسانی بوده است![1] این در حالسیت که همه کارشناسان نظامی اعلام کرده اند که ‹وینسنس› از پیشرفته ترین ناوهای نیروی دریایی آمریکا در زمان یورش بوده و بخوبی از روی اندازه و سرعت توانایی تشخیص بین یک هواپیمای تجاری ۵۴ متری و یک شکاری ۱۹ متری را داشته است.[2] همچنین، هواپیمای هما در درون کریدور-تجاری بنام Amber 59 در حال پرواز بوده است و بدین روی ناو وینسنس موظف بوده است که هشدارها را برروی امواج غیر نظامی بفرستد، زیرا هواپیماهای تجاری توانایی دریافت امواج نظامی را ندارند، که به علل ناروشن و مشکوکی از انجام آن خودداری کرده بود. همچنین شگفت انگیزست که همه هواپیماهای غیرنظامی به سیستم ای. آی. تی (aircraft identification transponder) مجهز بوده که خودکار سیگنال های (squawks) در رده Mode III شماره ویژه 6760 را پخش می کند[3]، که هواپیماهای نظامی توان فرستادن آنرا ندارند، حتی اگر هم در کریدور تجاری پرواز کنند! هواپیماهای نظامی از سیستم IFF و از سیگنال های Mode II بهره وری می کنند![4]

انگیزه این باصطلاح اشتباه و عدم تشخیص را دیوید ایونز، مفسر نظامی شیکاگو تریبیون اینگونه اعلام کرد، که سیستم شناسایی و هدایت آتش ناو وینسنس، در آن روز روی کنترل خودکار نبوده و خطای انسانی و قضاوت نادرست موجب سرنگونی ایرباس ایرانی شده است و چنانچه کنترل در حالت خودکار بود، دلیلی برای اشتباه در شناسایی هواپیما وجود نداشت و این فاجعه انسانی رخ نمی‌داد.[5]

به باور ایونز، برگزاری یک دادگاه نظامی برای ناخدا راجرز و عملکرد او در حادثه سرنگون ساختن یک جت مسافربری با ۲۹۰ سرنشین بی گناه امری ناعادلانه بشمار نمی رود، ولی ایالات متحده در مقابل دیدگان جهانیان نه تنها افسران ناو وینسنس را دادگاهی نکرد، بلکه به آنان مدال شجاعت هم اهدا نمود.[5]

تئوری توطئه پیرامون سرنگون سازی پرواز ۶۵۵ هما
در همان روزهای نخست سرنگون سازی پرواز ۶۵۵-هما توسط ناو وینسنس، علیرضا نوری زاده در روزنامه عربی زبان «الدستور» بدون ارائه مدرک یا سندی، مدعی شد که گناهکار اصلی ایران بوده است، زیراکه یک فروند جنگنده اف-۱۴ نیروی هوایی خود را در سایه معکوس ایرباس، برای یورش به ناوآمریکایی پنهان ساخته بوده است! سازمان مجاهدین [ضد] خلاق ایران، نیز پس از او فراتر رفت و مدعی شد که تعداد شکاری های اف-۱۴ دو فروند بوده اند! این ادعا، که برخلاف گروه حقیقت یاب وزارت دفاع آمریکا و ایکائو پیرامون سرنگون سازی پرواز ۶۵۵-هما است، در برخی از محافل ایرانی مطرح می باشد، از جمله محمد نوری زاد، که بتازگی این ادعا را دوباره تکرار کرده است![6]

مدارک، مستندات و رای دادگاه جنایی بین المللی در هیگ
دولت آمریکا که نخست اعلام نموده بود که ایرباس ایران قصد یورش به وینسنس را داشته بود[7] و فردای آنروز تغییر عقیده داده و آنرا یک خطای انسانی اعلام کرد، پس از چند روز بار دگر تغییر عقیده داده و به روال عادت همیشگی دست به مدرک سازی برای سرپوشی برروی جنایت خود زد تا خویش را بی گناه جلوه دهد؛[8] ولی «دروغ که هرگز در پشت ابر باقی نمی ماند و راستی پیروز میشود»، سرانجام حقایق برملا گشت.[9]

در نوامبر سال ۱۹۸۸ شرکت سازنده رادار Aegis System پس از بررسی مدارک ضبط شده اعلام نمود، ناو وینسنس بطور کل نمی باستی به خلیج فارس فرستاده می شده است، چون کاربرد اصلی این ناو و رادار آن برای زمانی ساخته شده است که یک جنگ تمام عیار شرکت کند که کارش سرنگون سازی هر شیئی در آسمان است، که در چنان زمانی که هیچ هواپیمای تجاری برروی منطقه جنگی عبور نخواهد کرد که سرنگون شود.[10]

‹مت جاف› یکی از مهندسان رادار Aegis System نیز اعلام نمود، این سیستم آنچنان پیچیده است، که خدمه در چند ظرف دقیقه توان محاسبه را بدون یاری سیستم های دیگر دفاعی را نداشته اند و بدین روی حتی متوجه نبودند که آیا هواپیمای ایران در حال پرواز است یا فرود آمدن و این مساله به تصمیم گیری اشتباه ناو کمک کرده است.[11] یک کارشناس دیگر این سیستم نیز می افزاید، بطور کل تصمیم گیری تنها براساس اطلاعات این سیستم برای هواپیماهای غیرنظامی خطر ایجاد میکند.[12] ژنرال روچلین در گزارش خود به کمیته وزارت دفاع آمریکا، گنهکار را سیستم دفاعی ناو وینسنس و خطای انسانی پرسنل آن اعلام داشت.[13]

نتایج پژوهش گروه حقیقت-یاب وابسته به سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) The International Civil Aviation Organizatiom نیز پس از گناهکار شناختن ناو وینسنس اعلام نمود، اگر خدمه ناو ونیسنس پیش از پرتاپ دو موشک، به امواج فرستاده شده از سوی هواپیمای ایرباس ایران دقت کرده بودند، چنین رخداد ناگواری روی نمی داد.[15,14]

دریابان ‹ورن کلارک’، فرمانده نیروی دریایی آمریکا نیز در مقاله ای که در ای. بی. سی. نیوزویک چاپ شد، فرمانده ناو ونینسس را گنهکار دانست و گفت:«انگیزه رخدادن این حادثه، ندانم کاری و بی توجهی به مقرارت از سوی فرمانده ناو بوده است.»[16] همچنین، در بین یکی از مدارک فاش شده، در سال ۲۰۰۰ اعلام گشت، ناو ونینسنس در زمان یورش به پرواز ۶۵۵، سرگرم آموزش و تمرین گونه ایی «جنگ روانی» بنام «scenario fulfillment» بوده است و بدینروی نه تنها متوجه نشده بود که ناو آنان ۴ کیلومتر به آب های ایران تجاوز کرده است، بلکه توان تمیز دادن بین یک سناریوی حقیقی و آنچه که در آن لحظه می گذرد را با یک مانور و سناریوی تمرینی را نداشته است! [17, 18]

سر انجام در روز ۱۵ آبانماه ۱۳۸۲ (۲۳ نوامبر ۲۰۰۳)، دادگاه جنایی بین المللی پس از پژوهش برای حقیقت یابی، نیروی دریایی آمریکا را گنهکار شناخت.[19]

افشاگری: حقایق پشت پرده و انگیزه راستین یورش تروریستی آمریکا

پس از گذشت چندسال، زمانی که دولت آمریکا می پنداشت که این یورش تروریستی بدست فراموشی سپرده شده است، در روز یکم ژوئیه ۱۹۹۲ ( چهار سال پس از یورش تروریستی)، کانال تلویزیون «ای. بی . سی» با همکاری روزنامه ‹نیوزویک’، با بدست آوردن مدارکی دست به افشاگری زده و از انگیزه راستین یورش به هواپیمایی ایران پرده برداشت. این افشاگری نخست از سوی ای بی سی در برنامه «نایت لاین» تحت عنوان، «یو اس اس وینسنز: جنگ همگانی، جنگ محرمانه»[20] و ۱۲ روز دیرتر نیوزویک در گزارشی تحت نام «دریای دروغ ها»[21] انجام شد.

براساس این افشاگری، دولت آمریکا از همان روز نخست که دست بدروغ گویی و پنهان سازی مدارک می زند، بدین خاطر بود تا از سرپوشی بر نقشه نقش بر آب شدن یک برنامه بزرگ نظامی و ماجراجویانه خود بگذارد، زیرا که وارد شدن ناو ونینسنس، یکی از پیشرفته ترین ناوهای آنزمان آمریکا به آب های ایران با برنامه و نقشه انجام شده بوده و به هیچ رویی اتفاقی نبوده است!

بر اساس این نقشه محرمانه که دولت آمریکا طراحی کرده بود، ناو ونینسنس به بهانه یاری رسانی به یک نفتکش کاملا «خیالی» بنام «استوول»، که مورد یورش قایق های تندروی سپاه قرار گرفته بود، وارد آب های ایران می شود. در پاسخ به این تجاوز، نیروی دریایی ایران قاعدتا بسوی وینسنس حرکت می کند که با نابود سازی و رویارویی با آن، نیروی دریای و هوایی ایران نیرو می فرستد! از آن سوی نیروهای دریایی و هوایی آمریکا که در حال آماده باش بوده اند، به یاری وینسنس شتافته و با آغاز جنگی تمام عیار، به ایران یورش آورند . . . . ولی سرنگون سازی ایرباس ایران، که وینسنس، بخاطر شتاب و عدم تمرکز فرماندهانش هواپیمای مسافربری را با شکاری اشتباه گرفته بوده است، حساب های آنان را بر همه زده شده و نقشه ناکام می ماند! همچنین بر اساس این افشاگری، دولت بریتانیا مخالفت خود را با این برنامه نظامی آمریکا اعلام کرده بوده است!

برخی از اپوزیسیون های ایرانی پس از این افشاگری، نیز مدعی شدند که دولت بریتانیا در یاری رسانی به جمهوری اسلامی و هراس از سقوط نظام که در سال ۱۳۵۷ در ایران برسرکار آورده بودند، سران نظام را از طرح آمریکایی ها آگاه ساخته بوده است – بدین منظور دو جنگنده اف-۱۴ را روز پیش از این رخداد از بوشهر به بندرعباس منتقل کرده تا در سایه ایران باس به پرواز در آیند – و تاخیر ۲۷ دقیقه ای ایرباس بدین انگیزه بوده است تا در فهرست پروازهای مسافربری که ناو وینسنس در اختیار داشته بود، نباشد و نیز سیگنال جنگنده را بر روی رادار خود ثبت و به اشتباه ایرباس را سرنگون سازد!

با آنکه این ادعا قابل تامل و بررسی می باشد، ولی تا بامروز هیچ سند یا مدرکی در تایید این ادعا ارائه داده نشده است.

پرداخت خسارت به بازماندگان کشته شده ها
در مورد پرداخت خسارت، پیش از برگزاری دادگاه جنایی بین المللی (the International Court of Justice)، در روز سوم اسفندماه ۱۳۷۴ دولت آمریکا با پرداخت ۱۳۱ میلیون دلار خسارت به ایران پرونده شکایت برای دریافت خسارت بسته اعلام شد. از ۱۳۱ میلیون دلار خسارت کل، ۶۱ میلیون دلار آن برای کشته شدگان پرداخت شده بود که به هر کشته شده ایرانی میانگین ۲۱۳ هزار دلار تعلق می گرفت؛ ولی بازماندگان افشا ساختند که جمهوری اسلامی بخش بسیار کوچکی از خسارت دریافتی را به آنان و آنهم به ریال نرخ دولتی پرداخته است.
در جریانی مشابه و سرنگونی هواپیمای پان-ام و کشته شدن ۲۵۹ تن، دولت لیبی مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار به آمریکا پرداخت نمود![22]
بجز آنکه پرداخت این مبلغ ناچیز یک توهین به ایرانی بشمار می رود، دولت آمریکا توهین را فراتر برده و به ۳۶ کشته شده غیر-ایرانی مبلغ ۴۰ میلیون دلار جداگانه خسارت پرداخت کرد، که بعبارتی دیگر با این ار، غیرمستقیم اعلام کرد که جان هر غیر-ایرانی، پنج برابر یک ایرانی ارزش دارد!

سرانجام ناو ونیسنز
در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۰۵ و يك هفته مانده به سالگرد سرنگون ساختن ایرباس ايران، نيروی دريايي آمريكا ناو وينسنس را كه ۲۰ ساله شده بود از رده خارج ساخت. اين تصمیم موجب شگفتی بسیاری در محافل نظامی شد که سرانجام روشن گشت، وینسنس پس از سرنگون ساختن ایرباس ایران، در سايه ترس از انتقام گيری ايرانيان بسر می برده است. سرانجام ناو وينسنس در سن ديگو كاليفرنيا بازنشسته و با يدك كش به ايالت واشنگتن و گورستان ناوهای از رده خارج شده منتقل گشت.

دولت آمریکا تا به امروز از پوزش خواهی از بازماندگان قربانیان یورش تروریستی خود و پذیرش مسوولیت آن جنایت سرباز زده است. در همان زمان جورج بوش پدر که معاون رئیس جمهور بود به گزارشگر نیوزویک گفت: «من از جانب ایالات متحده آمریکا پوزشخواهی نخواهم کرد – هرگز! و برایم هم مهم نیست که مدارک چه می گوید!»[23]

همچنین، راجرز در کتاب خود در این باره که از سوی انتشارات انستیتو نیروی دریایی [آمریکا] چاپ شده است، با آنکه این جنایت را یک «خطای انسانی» می خواند، ولی کودکانه، گنهکار را ایرانیان می داند، بخاطر آنکه، روز پیش از این رخداد ایرانیان اعصاب او را خُرد کرده و او را وادار ساخته بودند تا چنین اشتباهی مرتکب شود!؟ بدین روی او بر این باورست، که هیچ نیازی به پوزشخواهی از ایرانیان را ندارد![24]

روانِ کشته شدگان این یورش تروریستی، شاد و بهشت برین جایگاهشان و نام و یادشان جاودان و گرامی باد!

نوشته ادمین خلیج فارس

یاری نامه (منابع، ارجاعات و توضیحات)
———————————
* – بجا می باشد که ما ایرانیان این یورش تروریستی را بنام ۳/۷ به جهانیان شناسایی کنیم، همانند یورش عربهای تروریست ۹/۱۱ به آمریکا و بمب گذاری در لندن ۷/۷.

1 – http://www.washingtonpost.com/…/fli…/stories/july88crash.htm

2 – http://alt-f4.org/img/seaoflies.html

3 – https://ivao.aero/…/documentat…/books/PP_ADC_Transponder.pdf

4 – http://jcs.dtic.mil/j6/cceb/acps/acp160/ACP160D.pdf

5 http://articles.chicagotribune.com/…/8801120754_1_flight-pa…

6 – http://www.alarabiya.net/articles/2012/04/25/210279.html

7 – The Washington Post, July 4, 1988

8 – http://homepage.ntlworld.com/jks…/docs/ir655-dod-report.html

9 – http://www.dailykos.com/…/2006/07/02/2…/-Iran-Air-Flight-655

10 – http://www.nytimes.com/…/op…/witness-to-iran-flight-655.html

11 – Peter G. Neumann “Aegis, Vincennes, and the Iranian Airbus,” ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, 14, 5 (1989), 20-22.

12 – Jon Jacky. “Aegis user interface changes planned.” in Risks to the Public in Computers and Related Systems, Ed. Peter G. Neumann, ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, 14, 1 (1989), p. 6.

13 – Gene I. Rochlin. “Iran Air Flight 655 and the USS Vincennes.” Social Responses to Large Technical Systems, Ed. T. R. La Porte (1991), pp. 99-125.

14 – http://theaviationist.com/tag/iran-air-flight-655/

15 – ICAO. “Excerpts from Report of ICAO Fact-Finding Investigation Pursuant to Decision of ICAO Council of July 14, 1988.” American Journal of International Law, 83, 2 (1989), 332-335.

16 – http://xenon.stanford.edu/~lswartz/vincennes.pdf

17 – http://news.antiwar.com/…/grim-anniversary-iran-mourns-198…/

18 http://www.dailykos.com/…/2006/07/02/2…/-Iran-Air-Flight-655

19 – http://www.dailykos.com/…/2006/07/02/2…/-Iran-Air-Flight-655

20 – https://groups.google.com/forum/…

21 – http://www.newsweek.com/sea-lies-200118

22 – http://edition.cnn.com/…/libya.lockerbie.settlem…/index.html

23 – “I will never apologize for the United States of America, ever. I don’t care what the facts are.” – Newsweek, August 15, 1988
http://canadafreepress.com/…/bush-i-will-never-apologize-fo…

24 – Rogers, W., et al, «Storm Center: The USS Vincennes and Iran Air Flight 655: A Personal Account of Tragedy and Terrorism», US Naval Institute Press (1992), pp 258, 261-3

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s