بیست تعصبِ شناختی که می تواند به تصمیم گیری نادرست بیانجامد

Twenty Cognitive Biases That Could Be Helping You Make Bad Decisions
October 8, 2015 | by Tom Hale
http://www.iflscience.com/brain/20-cognitive-biases-which-make-you-form-bad-decisions
ذهن انسان چیز زبیایی است. توانایی ما برای درک، اداره و بیان تجربیات فردی مان دلیلی مهم برای موفقیت ما بعنوان یک گونه بوده است. با این همه، نباید بیش از حد خودشیفته بود. همان قدر منطقی که مایلیم فکر کنیم هستیم، الگوهای تفکری که می تواند ما را بسوی تصمیم های غیرمنطقی پیش برد در مغزِ ما نهادینه شده است.
دانشمندان و روانشناسان دانش شناخت این سو گیری ها را «تعصب های شناختی» می نامند. به عبارتی ساده، تعصب های شناختی خطاهایی هستند که مغز هنگام تصمیم گیری، ارزشیابی یا سایر فرایندهای شناختی می کند. این تعصب ها معمولا بدلیل ارتباط با خاطرات عاطفی پیشین روی می دهند. ما این انحراف ها را روزانه تجربه کرده و انجام می دهیم، حتی اگر کاملا از آن ناآگاه باشیم. در واقع، در جهان کسب و کار، سیاست و بازاریابی، از این کاستی های کوچک مغز بطور منظم استفاده و علیه شما بکار گرفته می شود.
این اینفوگرافیک شسته رُفته از کسب و کار خودمانی، توسط طراح گرافیک سامانتا لی(Samantha Lee ) و گزارشگر شانا لیوویتز( Shana Lebowitz) تهیه شده و بیست تعصب شناختی را نشان می دهد که ما را از این امر آگاه می کند که این مغزِ کوچک ما می تواند تا چه حد غیرمنطقی و قابل انعطاف باشد.
bias
1. تعصب مرجع: مردم بیش از حد متکی به نخستین اطلاعاتی هستند که می شنوند.در مورد مذاکره برای تعیین دستمزد، کسی که نخستین پیشنهاد را می کند دامنه ای رابنا می نهد که در ذهن هر فرد احتمالات منطقی است.

2.در دسترس بودن غیرمستدل: مردم برای اطلاعاتی را که در دسترس شان قرار دارد ارزشی بیش از حد قایل می شوند. یک نفر ممکن است استدلال کند که سیگار کشیدن برای سلامتی زیانبار نیست زیرا یک نفر که روزی سه سیگار می کشیده عمری بالای صد سال داشته است.

3. ارابه دسته موسیقی سیار(رفتار مقلدانه): احتمال اینکه کسی اعتقادی را برگزیند بستگی به تعداد افرادی دارد که به آن اعتقاد دارند. این شکلی قدرتمند از همرنگی با جماعت است و دلیل بی نتیجه ماندن اغلب نشست هاست.

4. تعصب نقطه کور: ناتوانی در شناسایی تعصب های شناختی تان، خودش یک تعصب است. مردم بیشتر متوجه تعصب های شناختی و عاطفی در دیگران می شوند تا در خودشان.

5. تعصب پشتیبان گزینه: هنگامی که چیری را انتخاب می کنید میلید درباره ی آن مثبت فکر کنید، حتی اگر آن گزینه نقایصی داشته باشد. مثلا وقتی فکر می کنید سگ تان چقدر عالی است-حتی اگر هر چند وقت یک بار مردم را گاز بگیرد.

6. توهم خوشه بندی: این تمایل به دیدن الگوهایی در رویدادهای تصادفی است. کلید مغالطه ها در قمار، مثلا این ایده که قرمز بیشتر احتمال وقوع در میز رولت دارد بعد از اینکه چند بار پشت سرهم قرمز آمده باشد.

7. تعصب تایید: ما مایلیم فقط به اطلاعاتی گوش دهیم که پیش فرضیه های ما را تایید می کند- یکی از چنددلیلی که چقدر سخت است درباره تغییرات آب و هوا صحبت هوشمندانه ای داشت.

8. تعصب محافظه کاری: وقتی است که افراد شواهد پیشین را بر شواهد یا اطلاعات جدید ترجیح می دهند. افرادی که که در پذیرش گِرد بودن زمین کُند هستند زیرا درک پیشین خود را حفظ کرده اند که زمین مسطح است.

9. تعصب اطلاعاتی: تمایل به جستجوی اطلاعات زمانی که بر اقدام تاثیری نمی گذارد. اطلاعات بیشتر همیشه بهتر نیست. با اطلاعات کمتر، افراد اغلب پیش بینی های دقیق تری انجام می دهند.

10. اثر شترمرغی: تصمیم برای نادیده گرفتن حطرات یا اطلاعات منفی با « فرو بردن سر در شن» مثل یک شترمرغ. پژوهش های مطرح می کنند که سرمایه گذاران ارزش سهام خود را در بازارهای بد در دفعات کمتری بررسی می کنند.

11. تعصب به نتیجه: داوری درباره یک تصمیم بر اساس نتیجه تا اینکه چگونه تصمیم در همان لحظه تا چه حد دقیق اتخاذ می شود. فقط چون شما در وگاس خیلی برده اید به معنای آن نیست که قمار با پولتان یک تصمیم هوشمندانه باشد.

12. اعتماد به نفس بیش از حد: برخی از ما بیش از حد به توانمندی هایمان اعتماد داریم و این سبب می شود که در زندگی روزانه مان ریسک های بزگتری بکنیم. متخصص ها بیشتر در معرض این تعصب هستند تا افراد غیر متخصص چون آنها بیشتر مطمئن هستند که درست عمل می کنند.

13. اثر دارونما : هنگامی کهب سادگی معتقد باشیم که چیزی تاثیر معینی بر شما دارد سبب می شود که آن چیز آن تاثیر را داشته باشد. در پزشکی، افرادی که داروهای تقلبی مصرف می کنند اغلب همان تاثیرات فیزیولوژیکی را تجربه می کنند که افرادی که داروی واقعی را مصرف کرده اند.

14. تعصب به ابتکار: زمانی که هوادار یک ابتکار تمایل دارد که مفید بودن آن را بیش از حد ارزیابی کرده و محدودیت هایش را کمتر. بنظر آشنا می آید، دره سیلیکون؟

15. تازگی: تمایل به اینکه به آخرین اطلاعات وزن بیشتری داده شود تا داده های قدیمی تر. سرمایه گذاران اغلب فکر می کنند که بازار همیشه همان گونه بنظر می رسد که امروز هست و تصمیم های نابخردانه ای می گیرند.

16. نکته برجسته: تمایل ما به تمرکز بر آسان ترین ویژگی های قابل شناخت یک فرد یا یک فرضیه. زمانی که درباره مُردن فکر می کنید ممکن است نگران کشته شدن بدست یک شیر باشید در مقابل آنچه که از لحاظ آماری بیشتر محتمل است نظیر مرگ در یک تصادف خودرو.

17. آگاهی انتخابی: زمانی که اجازه می دهیم انتظاراتمان بر چگونگی مشاهده دنیا تاثیر بگذارد. یک آزمون تجربی که بازی فوتبال بین دانشجویان دو دانشگاه در آن دخیل بود نشان داد که یک تیم، می بیند تیم مخالفش بیشتر خطا می کند.

18. رفتار قالبی(یا کلیشه ای): پیش بینی اینکه یک گروه یا یک فرد کیفیات معینی داشته باشد بدون آنکه اطلاعات واقعی درباره آن گروه یا فرد داشته باشیم. این امر به ما اجازه می دهد که بسرعت بیگانه ها را بعنوان دوستان یا دشمنان بشناسیم، اما افراد تمایل دارند که از آن بیش از حد یا به شیوه نادرستی استفاده کنند.

19. تعصب بقا: خطایی که از تمرکز بر مثال هایی که بیشتر دوام آورده اند سبب می شود که درباره یک موقعیت به نادرستی داروی کنیم.برای مثال، ممکن است فکر کنیم که کارآفرین بودن، ساده است زیرا از آن همه افرادی که شکست خورده اند هیچ نشنیده ایم.

20. تعصب ریسک صفر: جامعه شناسان دریافته اند که ما عاشق قطعیت هستیم-حتی اگر ضد تولیدی باشد. حذف ریسک بطور کامل یعنی شانسی برای آسیب به هر دلیل وجود ندارد.

منابع:

Brain Biases; Ethics Unwrapped; Explorable; Harvard Magazine; HowStuffWorks; LearnVest; Outcome Bias in decision evaluation, Journal of personality and Social Psycology; Psycology Today; The Bias Blind Spot:Perceptions of Bias in Self Versus Others, personality an Social Psyclogy Bulletin; The cognitive Effects of Mass Communication, Theory and Research in Mass Communication,The Bias Blind Spot: Perceptions of Bias in Self VersusCommunications; The Less-is-more-effect:Prediction and tests, Judgement and Decision Making; The New York Times› The wallstreet Journal; Wikipedia; You Are Not So Smart; Zhunalywiki

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s